محیطهای چهارگانه
محیطهایی که انسان در آن محیطها ساخته میشود؛ به طور غالب چهار محیط
است؛ محیط خانوادگی، آموزشی-تحصیلی، رفاقتی و شغلی. البتّه در گذشته
گفتهام یک فضای پنجمی(یعنی امراء و علماء) حاکم بر این چهار محیط است که
الان وارد آن نمیشوم .
نقش غیرت در محیط خانوادگی
اوّل محیط خانوادگی است. این محیط غالباً بر محور محبّت است و شدیدترین
محبّتها هم اینجا است. حبّ پدر به فرزند، حبّ مادر به فرزند، شدیدترین حبها
است. در محیط آموزشی- تحصیلی یا شغلی و یا رفاقتی و... به این شدّت
نیست. آنجایی که انسان چشم باز میکند اینجاست. شدیدترین محبّتها غالباً
در همین رابطه است. لذا پدر و مادر از نظر غیرت، باید شدیدترین غیرتها را
نسبت به اولاد به خرج دهند؛ برای حفظ و حراست از او نسبت به اموری که عقل
و شرع امر فرموده است .
دستورات اسلام راجع به تربیت فرزند
نگاه کنید اسلام از آن موقعی که نطفه میخواهد منعقد بشود، مادر باردار می
شود، کودک میخواهد متولّد بشود و... همینجور گام به گام دستور میدهد .
بروید در آداب ببینید. من نمیخواهم این بحثها را بکنم، بحث من کلّی است .
غیرتت اقتضای این را میکند که همه اینها را رعایت کنی. غیرت یعنی چه؟ یعنی
محبّت تو به این بچّه! ببینید چه دستوراتی میدهد! از موقعی که میخواهد
باردار بشود تا هنگام بارداری، اینکه تغذیهاش هنگام بارداری چگونه باشد، یا خود
مرد از نظر نطفه چه مراقبتهایی بکند، هنگام تولّد و... برای همهاش اسلام
دستور دارد. به عنوان نمونه حتّی داریم که اولین چیزی که میخواهد به کام او
بکند، آب فرات باشد، تربت امام حسین (علیه السلام) باشد. درهمان روزهای
ابتدای تولّد، اذان و اقامه به گوش او بگوید که آهنگ الهی و معنوی به گوش او
برسد.
علّت تأکید اسلام بر تربیت روحانی فرزند
چرا در اسلام این همه در باب فرزند و تأدیب و پرورش او از نظر روحانی سفارش
شده است؟ به این علّت که انسان وقتی از این نشئه به نشئه دیگر کوچ میکند،
روابط اعتباری که داشته است منقطع و تمام میشود. مثل رابطه با مال، که
رابطهای اعتباری است و قطع میشود؛ امّا در میان روابطی که انسان با سایرین
داشته، قویترین رابطه مربوط به قویترین پیوند است که آن عبارت از پیوند انسان
با فرزند میباشد. فرزند دنبال? وجودی پدر و مادر در این نشئه است؛ کأنّه مرتب?
نازل? وجود پدر و مادر در اینجاست. اینطور نیست که این رابطه و پیوند از این
نشئه به طور کلی منقطع شود.
آیا این رابطه که هم شرع و هم عقل اینقدر روی آن تکیه میکنند، جسمانی
است؟ نه! فقط جسمانی نیست؛ این به اعتبار آن رابطه روحانی است. به این
معنا که به هر مقدار از نظر تربیتی روی او اثر گذاشته باشد، محصولِ عمل اوست. لذا نسبت به مربّیانِ انسان اینطور است که وقتی مربّی به آن عالم
منتقل شد از مربّایش بهره میگیرد. حتی در باب سُنن در معارفمان داریم که اگر
کسی سنّت حسنهای را پایه گذاری کند نتیجهاش را میبرد؛ و اگر کسی سنّت
سیّئهای را بنا نهد، وزر آن را میبرد.